Als je een nieuwe pagina aanmaakt op je website, dan krijgt deze pagina een unieke URL. Maar het kan gebeuren dat deze pagina verhuist naar een andere URL of zelfs in zijn geheel verwijderd wordt. Wanneer de betreffende pagina door Google geïndexeerd is, is daaraan echter de oude URL nog gekoppeld. Met een redirect vertellen we Google waar de informatie gebleven is, zodat de zoekmachine en de gebruiker niet voor een dichte deur komt te staan.
Het belang van redirects
Met redirects zorg je ervoor dat de bezoeker niet op zogeheten 404-pagina’s belandt. En dat waardeert Google, want bezoekers doorsturen naar niet-bestaande pagina’s draagt nou niet bepaald bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je website. Verwijder je dus een pagina van je website of pas je de URL van een pagina aan? Maak dan altijd een redirect aan van de oude URL naar de nieuwe URL. In het geval van een verwijderde pagina, waarbij de informatie dus niet verhuist naar een nieuwe URL, kun je het best een redirect naar de homepage of een gerelateerde pagina aanmaken.
Verschillende soorten redirects
Wanneer we het hebben over redirects, bedoelen we in de regel 301-redirects. Dit zijn permanente doorverwijzingen, waarmee je Google het signaal geeft dat de linkwaarde van de oude pagina mee dient te verhuizen naar de nieuwe URL. In het geval van een tijdelijke verhuizing is dit echter niet altijd nodig. In dat soort gevallen kun je een 302-redirect aanmaken: een tijdelijke doorverwijzing.
Verder bestaan er ook nog de 303-, 307- en 308-redirect. Deze worden echter in uitzonderlijke situaties gebruikt en zul je dan ook niet gauw nodig hebben. In de praktijk zul je vooral gebruikmaken van de 301-redirect en de canonical. Dit laatste begrip behandelen we in een ander artikel.
Meer informatie
Benieuwd of jouw website redirects nodig heeft? Of wil je weten hoe je deze juist instelt? Neem dan contact op met één van onze specialisten. Wij helpen je graag om het maximale uit jouw website te halen!
Neem contact op