Short-tailzoekwoorden hebben een algemene betekenis en bestaan dan ook vaak uit maximaal twee delen. Dit type kent echter grote voordelen. Zo is het zoekvolume meestal hoog, bereik je gebruikers in de oriënterende fase en straal je met een hoge positie autoriteit uit. Short-tailzoekwoorden vormen dan ook een belangrijk onderdeel van SEO. Toch zijn er ook nadelen. Zo is de concurrentie moordend en de zoekintentie vaak onduidelijk.
Wat zijn short-tail zoekwoorden?
Wie in Google informatie opzoekt, maakt gebruik van zoekwoorden. Je kunt deze termen in twee groepen verdelen: short-tail en long-tail. De eerstgenoemde staat – in de online marketing – ook wel bekend als een ‘breed’ zoekwoord. Dit houdt in dat de betekenis ervan weinig specifiek is, zoals in: ‘online marketing’. Je kunt er nog alle kanten mee op. De meeste short-tailzoekwoorden bestaan dan ook uit 1 à 2 delen.
De voordelen
De betekenis van een short-tailzoekwoord is in de meeste gevallen algemeen. Toch valt er vaak veel winst te behalen. Letterlijk. De zoektermen nemen dan ook een belangrijke plek binnen een SEO-campagne in. In de onderstaande alinea’s vertellen wij je waarom.
Hoog zoekvolume
Hoe algemener de term, hoe groter het zoekvolume. Dit betekent dat er maandelijks veel mensen zijn, die deze woorden bij Google intypen. Word jouw bedrijf hierbij hoog in de resultaten getoond? Dan kan dit jouw organisatie veel extra bezoekers opleveren. Hiermee vergroot je jouw kansen op een conversie.
Inspelen op de oriënterende fase
Short-tailzoekwoorden worden vooral veel gebruikt in de oriënterende fase. De consument weet dan nog niet precies waar hij of zij naar op zoek is. De kans op een conversie is dan ook niet zo groot. Toch is het belangrijk om je – als bedrijf – te laten zien. Bijvoorbeeld door vragen te beantwoorden. Je vergroot hiermee de kans dat de potentiële klant – ook in een volgende fase – aan jouw organisatie terug zal denken.
Draagt bij aan expertstatus
In de zoekmachine van Google worden websites op relevantie en kwaliteit gesorteerd. Het resultaat dat het beste bij de ingegeven zoekopdracht past, wordt op deze manier bovenaan geplaatst. Staat jouw organisatie in een van de topposities? Dan straal je hiermee vrijwel automatisch autoriteit uit. Je wordt gezien als een expert in jouw vakgebied. Zeker in het geval van een short-tailzoekwoord.
De nadelen
Alles kent zijn voor- en nadelen. Dit geldt voor short-tailzoekwoorden net zo goed. Denk eens aan de concurrentie: die is moordend. Bijna iedere organisatie wil op de – voor hen relevante – short-tailzoekwoorden gevonden worden. Hierdoor is het erg moeilijk om een toppositie in de wacht te slepen. Daarnaast zeggen deze zoekwoorden maar weinig over de zoekintentie van de gebruiker. Waar is hij of zij precies naar op zoek? Hier kun je als ondernemer dan ook niet op inspelen. De kans op een conversie is dan ook relatief laag is.
Meer informatie
Benieuwd welke zoekwoorden voor jouw bedrijf interessant zijn? Neem dan contact op met één van onze specialisten. Wij helpen je graag verder met een gedegen zoekwoordenonderzoek uit op basis van cijfers vanuit Google.
Neem contact op