De title tag vormt samen met de URL en de meta description de beschrijving van een webpagina, zoals deze getoond wordt in de zoekresultaten. De title tag – ook wel page title of meta title genoemd – hoeft niet gelijk te zijn aan de zichtbare titel (de H1-tag) op de pagina. Voor de bezoeker is de title tag namelijk alleen zichtbaar in het tabblad boven de adresbalk én in de zoekresultaten. Het is een stukje html-code die wordt genoteerd in de head-sectie van de webpagina. Maak je gebruik van een CMS, zoals WordPress met de Yoast-plugin, dan kun je de title tag hierin vaak meegeven (dus zonder met de code aan de slag te hoeven).
Het belang van de title tag
Een goede title tag is zowel voor Google als voor de zoekmachinegebruiker van belang. Deze informatie geeft namelijk een eerste indruk van wat er op de betreffende pagina te vinden is. Google neemt de title tag dan ook mee als één van de rankingfactoren – in tegenstelling tot de meta description bijvoorbeeld. Een goede, inhoudelijke title tag kan dus bijdragen aan je online vindbaarheid. Stel deze dan ook altijd in, anders zal Google doorgaans de H1 van je pagina automatisch overnemen als title tag en in sommige gevallen wil je dit niet.
Waaraan moet een goede title tag voldoen?
Net als voor de meta description gelden er ook voor de title tag restricties wat betreft de lengte. We adviseren om een title tag te hanteren met een lengte van ongeveer 500 pixels, wat overeenkomt met 50 à 55 tekens. Er zijn online diverse tools om het aantal pixels te tellen. Is je page title langer, dan zal deze worden afgekapt door Google. Probeer daarom ook niet onnodig veel hoofdletters te gebruiken; deze nemen meer ruimte in. Een te korte title tag daarentegen is ook weer zonde, omdat je zoveel mogelijk informatie kwijt wilt in dit belangrijke stukje metadata. Bovendien kan Google besluiten zelf een page title te bedenken, wanneer de jouwe te kort (en daarmee te weinigzeggend) is.
Verwerk het hoofdzoekwoord in de title tag
Verder is het belangrijk dat het hoofdzoekwoord van de pagina voorkomt in de title tag, het liefst vooraan. Door hier een korte zin van te maken heb je vaak al een heldere omschrijving van waar de pagina over gaat.
Verwerk de bedrijfsnaam in de title tag
Daarnaast hoort ook de bedrijfsnaam/de naam van de site voor te komen in de title tag. Meestal wordt hiervoor een scheidingsteken als | of – gebruikt, waarna achteraan de page title de sitenaam volgt.
Probeer de title tag wervend te maken
Verder wil je natuurlijk dat er op je link geklikt wordt. Probeer daarom je page title wervend te maken en benadruk dus voordelen of roep op tot actie. Heb je hier in verband met het maximale aantal pixels geen ruimte meer voor, dan heb je altijd nog de meta description over.
Meer informatie
Wil je meer weten over title tags? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!
Neem contact op