Een website-migratie is een verhuizing van een website binnen hetzelfde domein of naar een compleet nieuw domein. Er kunnen diverse redenen zijn om een website te verhuizen. Denk hierbij aan een verandering van de structuur, een redesign, de overgang van HTTP naar HTTPS of bijvoorbeeld wanneer twee verschillende websites worden samengevoegd. Hierbij veranderen de URL’s van de oorspronkelijke website, waarbij linkwaarde verloren zou kunnen gaan. Daarom is het bij een website-migratie ontzettend belangrijk te weten wat je doet en vooraf in kaart te brengen wat er in welke volgorde dient te gebeuren.
Website-migratie en het belang voor SEO
Bij een website-migratie verhuist content vaak van de ene naar de andere URL. Alleen pikt Google dit niet automatisch op. De zoekmachine heeft de URL’s van de ‘oude’ website geïndexeerd en zal deze voorlopig ook nog tonen in de zoekresultaten. Om te voorkomen dat bezoekers op niet-bestaande pagina’s en dus 404-errors stuiten én om de opgebouwde waarde van je pagina’s te behouden, dien je daarom 301-redirects aan te maken. Dit zijn permanente verwijzingen vanaf de oude URL’s naar de nieuwe. Zie het als een hele straat die tegelijkertijd verhuist. Per adres dient dan een apart verhuisbericht doorgegeven te worden aan de gemeente.
Blijf monitoren
Desondanks heb je met een website-migratie nooit de garantie dat je de mooie posities in de Google-zoekresultaten weet te behouden, hoe zorgvuldig je ook te werk gaat. Het is dan ook belangrijk om je posities goed te blijven monitoren en de migratie stapsgewijs uit te voeren. Op deze manier zie je relatief gauw waar dingen misgaan en kun je hierop anticiperen. Zet je in één keer een hele website over naar een nieuw domein en blijk je ineens alle posities voor je belangrijkste zoekwoorden kwijt te zijn? Dan is het een behoorlijke uitdaging om te achterhalen waar het probleem precies zit.
Stappenplan voor website-migratie
Om te kunnen bepalen in hoeverre een website-migratie schadelijk is en hoe je hierop kunt inspelen, is het belangrijk stapsgewijs te werk te gaan. Bepaal allereerst de posities van je belangrijkste zoekwoorden en hoeveel zoekverkeer de afzonderlijke pagina’s van je huidige website ontvangen. Hierna maak je een overzicht van alle URL’s op je huidige website en een overzicht van de nieuwe URL’s.
Maak een redirectplan
Vervolgens koppel je de oude URL’s aan de nieuwe, waarbij er straks op de nieuwe website voor iedere oude URL een 301-redirect moet komen naar de nieuwe URL. Hierbij kan het zo zijn dat er bepaalde pagina’s komen te vervallen op de nieuwe site. Ook hiervoor dien je redirects aan te maken, naar de meest relevante pagina of bijvoorbeeld de homepage, om 404-errors te voorkomen.
Zet een testomgeving op
Hierna dient er een testomgeving opgezet te worden voor de nieuwe website. Daarop kun je met behulp van crawlsoftware de redirects testen. Leiden ze inderdaad naar de juiste pagina en werken ze allemaal? Het is erg belangrijk dit te doen voor livegang, anders kun je je posities al verloren hebben. Uiteindelijk wordt de verhuizing afgerond, waarna je de periode hierna goed in de gaten moet houden hoe het zoekverkeer en de posities in Google zich ontwikkelen. Raadpleeg ook Google Search Console voor eventuele foutmeldingen.
Meer informatie
Meer weten over alle onderdelen van website-migratie of hulp nodig bij een migratie? Neem dan contact op met één van onze specialisten. Wij helpen je graag om het maximale uit jouw (nieuwe) website te halen!
Neem contact op