Google Ads – voorheen: Google AdWords – is het advertentieprogramma van Google. Organisaties kunnen hiermee reclame maken via diensten, zoals: Google Search, YouTube en Gmail. Ook kunnen zij adverteren bij Google-partners. Het geheel werkt op basis van een veilingsysteem. Google Ads kent twee grote voordelen. Het bereik is enorm en het systeem is nauwkeurig. Het programma bestaat uit vijf diensten:
- Google Search;
- Google Shopping;
- Google Remarketing;
- Google Display;
- YouTube.
Wat is Google Ads?
Google Ads is het advertentieprogramma van Google. Hiermee kun jij als organisatie advertenties opzetten en bij een doelgroep onder de aandacht brengen. Ze worden niet alleen zichtbaar binnen de diensten van Google, maar – wanneer gewenst – ook op de websites en applicaties van Google-partners.
Hoe werkt het?
Google Ads werkt op basis van zoekwoorden. Denk aan woorden, zoals: vaatwasser, vaatwasser kopen en vaatwasser Thomson. Wil jouw organisatie op zo’n woord gevonden worden? Dan moet je hiervoor een bod uitbrengen. Het algoritme van Google bepaalt dan of en waar jouw advertentie getoond wordt. Daarbij betaal je alleen wanneer er daadwerkelijk geklikt wordt.
Voordelen
Het advertentieprogramma van Google kent een aantal voordelen. Het heeft in de eerste plaats een groot bereik. Zo gebruikt 90% van alle Europeanen Google Search als standaard zoekmachine. Ook heeft de organisatie ontzettend veel data in zijn bezit. Hierdoor kun jij als klant zeer gericht advertenties aanbieden. Tot slot, krijgt iedere organisatie een goede kans. De positie van een advertentie is – naast het bod – ook afhankelijk van relevantie en de ervaring van gebruikers. De hoogste bieder wint dus lang niet altijd!
De onderdelen van Google Ads
Het advertentieprogramma van Google bestaat al een lange tijd. Door de jaren heen zijn daar verschillende diensten voor ontwikkeld. Hieronder behandelen we ze kort:
Google Search
Met deze eerste dienst ontwikkel je tekst- en dynamische advertenties. Je vindt ze vervolgens terug in de zoekmachine van Google en partners. Vaak boven of onder de organische resultaten.
Google Shopping
Google Shopping wordt gebruikt om individuele producten te verkopen. De advertenties laten niet alleen tekst, maar ook foto’s, beschrijvingen en prijzen zien. Je vindt ze – net zoals de tekstadvertenties – terug in de zoekmachine.
Google Display
Met de twee bovenstaande diensten adverteer je alleen binnen de zoekmachine. Door gebruik te maken van Google Display kun je ook op andere, relevante websites adverteren. Deze partners zijn onderdeel van het Display Netwerk.
Google Remarketing
Met Google Remarketing breng je jouw bedrijf, dienst of product weer onder de aandacht van een potentiële klant. Hij of zij heeft jouw website al een keer bezocht en misschien zelfs al een actie ondernomen. Jouw advertenties zijn niet alleen zichtbaar binnen Google, maar ook op partnerwebsites.
YouTube
Met YouTube advertising richt jij jouw reclame op de gebruikers van deze dienst. Als adverteerder heb je de mogelijkheid om tussen de resultaten of binnen de getoonde video te adverteren.
Meer informatie
Met Google Ads ben je binnen een mum van tijd uitstekend vindbaar voor jouw potentiële doelgroep. De verschillende netwerken, advertentie-opties en targetingmogelijkheden stellen je in staat om zeer gericht en nauwkeurig jouw marketingbudget in te zetten.
Ben je benieuwd hoe wij jou kunnen helpen succesvol Google Ads in te zetten voor jouw bedrijf? Vraag dan een vrijblijvende offerte aan of neem contact met ons op!
Neem contact op