Wat is Google Analytics 4 (GA4)?

Google Analytics is het platform van Google om de uitwerking van online marketingactiviteiten zoals SEO en Google Ads te monitoren. Na Universal Analytics is Google Analytics 4 (GA4) de nieuwste versie. Als je Google Analytics eerder hebt gebruikt, ziet GA4 er bekend uit, maar het is ook anders. Wat er anders is en in welke opzichten, lees je nu.

Wat is het grote verschil?

GA4 meet data anders dan UA. In plaats van sessies, focust GA4 op gebeurtenissen. Dit betekent dat elke interactie met je website of app als een afzonderlijke gebeurtenis wordt geregistreerd. Hierdoor krijg je een completer beeld van de gebruikersreis, ongeacht of ze je website bezoeken via desktop, mobiel of tablet.

GA4 is ontworpen voor de toekomst van metingen, en:

  • verzamelt zowel website- als app-gegevens om de klantreis beter te begrijpen;
  • gebruikt gebeurtenis-gebaseerde gegevens in plaats van sessies;
  • bevat privacycontroles zoals cookieloze metingen, gedrags- en sleutelmomentmodellering;
  • begeleidt je met voorspellende mogelijkheden zonder complexe modellen;
  • biedt directe integraties met mediaplatforms om acties op je website of app te stimuleren.

Alleen first-party cookies

Cookies helpen marketeers doelen te meten en gericht te adverteren. Kort gezegd vertrouwt Google Analytics 4 op first-party cookies, terwijl third-party cookies worden beperkt. Het gebruikt dus alleen data die door de website zelf worden verzameld via bijvoorbeeld inschrijvingen voor nieuwsbrieven, het plaatsen van orders of het invullen van enquêtes.  

Google Chrome is al op weg naar een totale ban op third-party cookies. Veel browsers en apps zullen waarschijnlijk snel volgen.

Wel is het zo dat iedereen – ondanks dat Google aangeeft te streven naar een cookieloze samenleving – die gebruik wil maken van Google Ads én Google Analytics 4 moet voldoen aan de eisen omtrent Consent Mode V2 (en dus een cookiebanner op de website moet hebben staan). 

Signalen

GA4 voegt ook signalen toe aan de mix. Het kan gegevens uit het Google-ecosysteem gebruiken, zoals browsegeschiedenis en app-gebruik, voor gebruikers die zijn ingelogd op hun Google-accounts en Ads Personalization hebben ingeschakeld

Wat betreft de privacy: deze gegevens zijn geanonimiseerd en niet direct gekoppeld aan individuele gebruikers.

Hoe stap je over naar GA4?

Als je Google Analytics gebruikt, dan werk je nu automatisch in GA4. Voorloper Universal Analytics (UA) is op 1 juli 2023 gestopt met het verwerken van data.

Let op: vanaf 1 juli 2024 sluit Google de toegang tot de API en interface van Universal Analytics. Wil je jouw websitemetingen behouden, stap dan over op GA4 als je dat nog niet hebt gedaan.

Hoe stel je GA4 in?

Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag met het meten in Google Analytics 4. Properties aanmaken of aanpassen, conversies en gebeurtenissen instellen; het vergt even wat uitzoek- en handwerk. Hulp nodig? Neem contact met ons op. Onze specialisten hebben inmiddels flink wat ervaring met GA4 en helpen je graag overstappen of beginnen.

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.