Google Shopping is onderdeel van het advertentieprogramma van Google. Het biedt bedrijven de mogelijkheid om producten te promoten. Bezoekers krijgen teksten, foto’s, beschrijvingen en prijzen te zien, waarmee een product visueel onder de aandacht wordt gebracht. Of – en wanneer – een product met Google Shopping wordt getoond is afhankelijk van de feed en de bijbehorende website en bieding.
Wat is Google Shopping?
Google Shopping is een onderdeel van Ads: het advertentieprogramma van Google. Webwinkels kunnen deze gebruiken om hun producten te promoten. De advertenties zien er anders uit dan die van Google Search. Waar laatstgenoemden enkel tekst vertonen, laten de advertenties van Shopping ook afbeeldingen, beschrijvingen en prijzen zien. Zij trekken hiermee nadrukkelijker de aandacht.
De voordelen
Adverteren met foto en al? Dat is natuurlijk hartstikke voordelig. De gebruiker krijgt het product immers direct te zien. Het valt goed op: beter nog dan tekstadvertenties. Een ander groot voordeel van Google Shopping is het feit dat producten makkelijker vergeleken kunnen worden. Dat verkort de shopping journey van de consument aanzienlijk. Hij of zij hoeft niet het hele internet af te speuren, maar kan de keuze baseren op het aanbod van Google.
Leads die uit Google Shopping voortvloeien, zijn – zoals je misschien wel verwacht – van hoge kwaliteit. In veel gevallen heeft de bezoeker namelijk al voor jou gekozen voordat ze op de advertentie klikken. De kans op een conversie is dus zeer groot.
Hoe werkt Google Shopping?
Stel, iemand is op zoek naar een monitor van Samsung. Hij of zij voert in Google een zoekopdracht uit: Samsung monitor kopen. Nadat de enter is ingedrukt, krijgt deze persoon een overzicht met verschillende producten en aanbieders te zien, waarvan Google denkt dat ze passen bij hetgeen dat gezocht wordt. De persoon kan op deze manier heel makkelijk de prijzen vergelijken en een keuze maken.
Als aanbieder van een of meerdere Samsung monitoren wil jij daar natuurlijk ook tussen staan. Dit kan door een Google Shopping-campagne te starten. Hiervoor heb je allereerst een productfeed nodig. Hierin staat alle informatie over de producten die jij aanbiedt. Prijs. Beschrijving. Foto. Deze laad je bij Google Merchant Center in. Dat account koppel je met Google Ads. Hier zet je tenslotte de campagne op.
Meer informatie
Wil je meer weten over de mogelijkheden van Google Shopping? Bekijk dan deze pagina of neem contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!
Neem contact op