Wat is linkbuilding?

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) bestaat in de basis uit drie facetten: het verbeteren van de techniek, het creëren en verbeteren van content en het versterken van de autoriteit van de website. Dit laatste wordt veelal linkbuilding genoemd. Linkbuilding is het vergaren van links van andere websites naar jouw site. Deze backlinks, zoals we ze noemen, dragen bij aan de online autoriteit van je site en de afzonderlijke pagina’s waarnaar gelinkt wordt. Google ziet iedere backlink namelijk als een stem op jouw website.

Kwantitatieve en kwalitatieve linkbuilding

Wil dit zeggen dat het dan verstandig is om willekeurig zoveel mogelijk links naar je website zien te krijgen? Je voelt het waarschijnlijk aankomen: nee, dit is niet het geval. De kwaliteit van je backlinks is minstens zo belangrijk dan het aantal links naar je website. Links van websites uit dezelfde of in ieder geval een gerelateerde branche zijn bijvoorbeeld aanzienlijk waardevoller dan links vanuit een willekeurig domein. En daarnaast is het verkrijgen van links vanaf een site/pagina met een hoge domeinautoriteit (Domain Authority, DA) of pagina-autoriteit (Page Authority, PA) ook ten zeerste aan te bevelen. Dit zijn websites die Google als betrouwbaar en daarmee autoritair beoordeelt.

Een natuurlijk linkprofiel

Zoveel mogelijke waardevolle links verzamelen dus? Nou, ook dat is niet helemaal waar. Google hecht er namelijk vooral waarde aan dat je website een natuurlijk linkprofiel opbouwt. Dat wil zeggen dat je zowel waardevolle als minder waardevolle links verzamelt, waaronder bijvoorbeeld ook no-followlinks. Heb je alleen maar followlinks vanaf sterke domeinen, dan wordt Google argwanend en kan het zijn dat het algoritme herkent/stelt dat je op onnatuurlijke wijze aan je links bent gekomen en dit afstraft met een daling in of zelfs verwijdering uit de zoekresultaten. Google wil namelijk juist dat je je links ‘vanzelf’ ontvangt door de goede content die je maakt.

Dan de meest prangende vraag: hoe zorg je er dan voor dat er naar jouw site gelinkt wordt? Wel, in de eerste plaats is het creëren van waardevolle content inderdaad belangrijk. Dit zal er eerder toe leiden dat iemand uit eigen overweging naar je site links dan wanneer je nietszeggende teksten op je pagina’s hebt staan. Echter, in dat geval ben je wel erg afhankelijk van de welwillendheid van anderen én kun je ervan uitgaan dat het een hele poos gaat duren voordat je een zinvolle hoeveelheid links hebt verzameld. Áls het überhaupt al gebeurt…

Daarom kun je beter actief links gaan aanvragen bij websitebeheerders. Punt is dan wel dat zij er doorgaans iets voor terug willen. Zo kun je bij bepaalde bedrijven pakketten met tientallen of zelfs honderden links kopen, voor bedragen die variëren naar gelang de waarde van de links die je ervoor terugkrijgt. Dit is echter een beproefde black hat SEO-methode, die je op termijn onherroepelijk op een penalty van Google zal komen te staan. Sterk af te raden, dus.

Hetzelfde geldt voor links ruilen met anderen. Met andere woorden: jij plaats een link naar mij, dan plaats ik een link naar jou. Google herkent dit patroon al gauw en ziet ook dit als een onnatuurlijke manier van links vergaren. Wil je dus links ruilen met andere partijen, zorg er dan voor dat je meerdere sites beheert op verschillende IP-adressen en zorg dat er geen rechtstreeks verband is tussen de links op jouw site en de domeinen waarvandaan er naar jou gelinkt wordt.

Gastbloggen

Wat je verder kunt doen is bijvoorbeeld gastbloggen op andere websites. Zorg dat je iets nieuws te vertellen hebt en lever een waardevol blog aan, waarin je een link naar jouw website verwerkt. Vraag wel vooraf naar de voorwaarden voor een gastblog, want sommige blogeigenaren zitten niet op dergelijk commercieel gebruik van hun blog te wachten en plaatsen het artikel alleen zonder de link. Zonde van de moeite!

Directories

En tot slot zijn er op het internet vele zogeheten directories: overzichtswebsites over een bepaald thema, waarvan startpagina.nl de bekendste is. Hier kun je je website op aanmelden, mits deze iets van doen heeft met het thema van de directory. Als internetmarketingbureau hebben wij van B&S Media bijvoorbeeld weinig aan een link op tuinhout.startpagina.nl. Veel van dit soort webencyclopedieën zijn overigens in beheer van marketingbureaus, die ze gebruiken als linkruilmiddel.

Meer informatie

Wil je meer weten over de mogelijkheden van linkbuilding? Vraag een vrijblijvende offerte aan of neem contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag verder!

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.