Structured data is informatie die je de zoekmachine kunt meegeven om de content op een webpagina beter te kunnen begrijpen. Dit kan de zoekmachine vervolgens weer gebruiken om de gebruiker een zo compleet mogelijk zoekresultaat te laten zien, in de vorm van zogeheten rich snippets.
Voorbeeld rich snippets
Zie hieronder bijvoorbeeld de bovenste twee resultaten voor de zoekopdracht “lasagne”. Beide recepten krijgen kennelijk als beoordeling drie sterren, we zien het aantal reviews waarop dat gebaseerd is, de bereidingstijd en in het geval van ah.nl ook nog eens het aantal calorieën. Al deze gegevens zijn mogelijk gemaakt door structured data. Ze vergroten de kans op een klik naar jouw website.
Wat voor soorten structured data bestaan er allemaal?
Zoals je hierboven ziet kan structured data betrekking hebben op producten. Op deze manier kan een consument gemakkelijk verschillende sites vergelijken, nog voor ze daadwerkelijk bezocht te hebben. Beoordelingen, prijzen, voorraden: dit soort gegevens kun je middels structured data allemaal communiceren.
Daarnaast is structured data er ook om bijvoorbeeld adresgegevens te delen. Dit is voor lokale zoekopdrachten ontzettend relevant. En je kunt antwoorden op veelgestelde vragen markeren met structured data, zodat ze als uitklapbaar venster worden weergegeven in de zoekresultaten. Hiermee verrijk je je snippet en maak je ‘m bovendien langer, zodat je de andere zoekresultaten verder naar onderen druk en zelf meer opvalt.
Hoe werkt dat dan, structured data?
Je moet structured data zien als een stukje context bij de informatie op je website. Google kan immers tekst lezen, maar niet begrijpen. Dus neem jij je adresgegevens op op je website, dan kun je met behulp van structured data dat de combinatie van vier cijfers, twee letters, een straatnaam, huisnummer en plaatsnaam samen gezien moet worden als adres. Hetzelfde geldt voor het lasagnerecept. Je kunt hierin wel schrijven “De bereidingstijd is twee uur”, maar alleen met behulp van structured data, waarin een vaste aanduiding is voor zoiets als bereidingstijd, kun je Google duidelijk maken dat dit het geval is. De bereidingstijd in de tekst is dan enkel en alleen voor de bezoeker die al op je pagina beland is.
Structured data implementeren
Voor het implementeren van structured data gebruiken we meestal JSON-LD, een type code dat lijkt op XML. Binnen deze code maken we weer gebruik van standaardnoteringen die door schema.org zijn opgesteld. Je kunt dit handmatig invullen, maar gebruik je een CMS, zoals WordPress, dan zijn er ook goede plugins voor beschikbaar.
Meer informatie
Wil je meer weten over de vele mogelijkheden van structured data? Of heb je moeite met het implementeren van structured data? Neem contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!
Neem contact op