Het inspreken van zoekopdrachten wordt steeds normaler. Dit wordt – in de taal van online marketing – ook wel voice search genoemd. Natuurlijk heeft deze nieuwe manier van zoeken ook invloed op SEO. Je houdt hier rekening mee door:
- Long-tailzoekwoorden te gebruiken;
- Veelgestelde vragen te beantwoorden;
- Google Bedrijfsprofiel in te stellen.
Voice search: een definitie
Vandaag de dag doen we het steeds vaker: praten tegen onze telefoon. Niet alleen om te bellen, maar ook om apparaten en digitale diensten aan te sturen. Voer je op het internet een zoekopdracht uit door deze hardop uit te spreken? Dan wordt dit – in marketingtermen – voice search genoemd. Deze nieuwe manier van zoeken kent een groot aantal voordelen. Zo is het niet alleen veel sneller dan typen, maar is het ook handsfree te gebruiken. Ideaal voor op de fiets of achter het stuur!
De invloed op SEO
De afgelopen jaren is voice search meer en meer in populariteit gestegen. Dat brengt nogal wat verandering met zich mee. Zeker voor de online marketing. De manier waarop wij onze zoekopdrachten typen, verschilt namelijk nogal met hoe wij ze uitspreken. Het is daarom cruciaal dat SEO meeverandert. Dit kan op de volgende manieren:
Gebruik long-tail zoekwoorden
Wil je bij de zoekmachine van Google een zoekopdracht intikken? Dan ben je snel geneigd om in steekwoorden te schrijven. Denk aan: ‘online marketingbureau’. Het intypen van een zoekopdracht kost namelijk tijd. Bij het uitspreken ervan is dit niet het geval. Bij voice search zullen mensen dan ook vaker volzinnen gebruiken. Neem daarom long-tailzoekwoorden in jouw campagne op.
Beantwoord vragen
Wie Google.nl bezoekt, is vaak op zoek naar een antwoord. Welke online marketingbureaus vind ik in Kampen? Of: Hoe leg je laminaat? Met de komst van voice search worden deze vragen letterlijk aan de zoekmachine gesteld. Door een kenniscentrum in te richten kun je de stellers ervan direct helpen. Komt jouw antwoord in een featured snippet terecht? Dan wordt deze – bij een voice search – vaak voorgelezen.
Stel een Google Bedrijfsprofiel in
Voice search en geolocatie werken nauw met elkaar samen. Wanneer een gebruiker aan Google vraagt waar hij of zij de dichtstbijzijnde autogarage kan vinden, noemt deze vaak niet de plaats waar hij of zij zich bevindt. De zoekmachine vult deze zelf in en vergelijkt deze met de adresgegevens van autogarages in de omgeving. Deze informatie haalt het algoritme uit Google Bedrijfsprofiel. Is deze niet – of verkeerd – ingevuld? Dan loop je kansen mis.
Neem contact op