Websites optimaliseren is waar wij ons bij B&S Media Internetmarketing dagelijks mee bezighouden. Want een website die ‘af’ is, die bestaat niet. Ook onze eigen website blijven we waar mogelijk verbeteren. Dit doen we we om onze bezoekers een zo optimaal mogelijke gebruikerservaring te kunnen bieden én nog beter vindbaar te worden in Google. Al met al is website-optimalisatie dan ook een combinatie van conversie-optimalisatie en zoekmachineoptimalisatie, met de nadruk op de gebruiksvriendelijkheid.
Website-optimalisatie op basis van usability-onderzoek
Als we het hebben over optimalisaties, dan bedoelen we natuurlijk aanpassingen waarvan we kunnen vermoeden dat ze zullen bijdragen aan een betere website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de snelheid van je website. Deze kun je via diverse tools meten en vervolgens kun je met bepaalde aanpassingen aan je website, zoals het verkleinen van afbeeldingen of het instellen van cache, verbeteren. Dit draagt er dan aan bij dat bezoekers vermoedelijk langer op je website zullen blijven, wat de kans dat ze een bestelling zullen plaatsen, zich zullen inschrijven voor je nieuwsbrief of contact met je zullen opnemen groter wordt. Bovendien leidt een snellere website ook tot betere posities in de Google-zoekresultaten en zal het aantal bezoekers hierdoor vermoedelijk toenemen.
Een ander voorbeeld is de navigatie van je website. Hoe klikken bezoekers door je website, op zoek naar de voor hen relevante informatie? Er bestaat zogeheten mousetracking-software, waarmee je precies het scrol- en klikgedrag van bezoekers kunt bekijken. Zo zie je waar bezoekers zich op richten en waar ze belangrijke informatie verwachten en al dan niet vinden. En zo zijn er nog vele andere mogelijkheden om te achterhalen in hoeverre het voor bezoekers duidelijk is hoe ze bepaalde informatie op je website kunnen vinden. De basisinformatie kun je grotendeels al gratis uit Google Analytics halen.
Op basis van deze gegevens kun je besluiten je menu anders in te richten of call-to-action-buttons toe te voegen of aan te passen. Wist je dat alleen de kleur van zo’n knop al een wereld van verschil kan betekenen? Door middel van A/B-testen kun je erachter komen wat het best werkt. Of denk eens aan de filtermogelijkheden in een webshop: plaats je deze boven het productaanbod, aan de linkerkant van het scherm of aan de rechterkant? En klap je al de filters standaard uit of laat je dit aan de bezoeker over? Laat je drie verschillende kleuren, merken of materialen zien of tien? Dit soort relatief kleine aanpassingen kunnen tot spectaculaire resultaten leiden!