Wat zijn advertentiegroepen?

Een advertentiegroep is een verzameling van zoekwoorden en advertenties binnen Google Ads. Ze hebben vaak een gezamenlijk doel en thema. Hiermee zorgt een advertentiegroep voor structuur en hiërarchie. Dit werkt een efficiëntere manier van beheren in de hand. Bij het opstellen van een advertentiegroep moet je rekening houden met de volgende zaken:

  • Zoekwoorden;
  • Advertenties;
  • Landingspagina’s.

Een definitie

Om van de diensten van Google Ads gebruik te kunnen maken, moet er minimaal één campagne actief zijn. Deze bestaat op zijn beurt weer uit een aantal advertentiegroepen. Maar wat is dat eigenlijk: een advertentiegroep? Het zit ‘m eigenlijk al in de naam. Een advertentiegroep is een verzameling van advertenties en zoekwoorden. Deze elementen zijn vaak aan elkaar gerelateerd. Bijvoorbeeld omdat ze een gezamenlijk doel en/of thema hebben. Een online tuincentrum zou bijvoorbeeld de volgende groepen kunnen aanmaken: 

  • Snijbloemen;
  • Binnenplanten;
  • Buitenplanten;
  • Dieren.

De voordelen van een advertentiegroep

Advertentiegroepen zijn natuurlijk niet voor niets door Google in het leven geroepen. Door ze efficiënt in te zetten, bieden ze adverteerders een groot aantal voordelen. Hieronder lees je de belangrijksten.

Structuur

Structuur is ontzettend belangrijk. Zeker in Google Ads. Door advertentiegroepen efficiënt in te zetten kun je advertenties razendsnel vinden. Ze staan immers netjes op categorie, doel en/of thema gegroepeerd. Net zoals binnen een webshop eigenlijk. Daar werk je immers ook met productcategorieën.

Hiërarchie

Door in Google Ads met advertentiegroepen te werken ontstaat er in het programma een duidelijke hiërarchie. Namelijk: 

Campagne > advertentiegroep > advertenties + zoekwoorden

Hierbij drukken de instellingen op campagneniveau de grootste stempel op jouw prestaties in de zoekmachine. Deze hebben immers invloed op alle onderliggende elementen. Daarna volgen de instellingen op advertentiegroepniveau.

Beheer

De bovengenoemde voordelen – structuur en hiërarchie – dragen beiden bij aan een efficiënte manier van beheren. Zo zorgt de structuur ervoor dat je advertenties sneller terug kunt vinden. Op basis van de hiërarchie kun je instellingen op advertentiegroepniveau aanpassen. Levert een bepaalde groep bijvoorbeeld niet het gewenste rendement op? Dan kun je deze heel makkelijk – met één druk op de knop – pauzeren. Je hoeft dus niet langer iedere advertentie bij langs.

De ideale advertentiegroep

Een advertentiegroep wil je natuurlijk zo efficiënt en rendabel mogelijk inrichten. Houd hierbij rekening met de volgende onderdelen:

Zoekwoorden

Een succesvolle advertentiegroep bestaat in de regel uit gelijksoortige zoekwoorden. Ze moeten elkaar immers in de advertenties kunnen afwisselen. Aan de hoeveelheid termen in een advertentiegroep zit geen limiet, maar je moet – voor een efficiënte werking – al gauw denken aan maximaal 5 tot 10 zoekwoorden.

De advertenties

De advertenties moeten natuurlijk wel bij de zoekwoorden passen. Ze moeten een goede, grammaticale zin vormen én relevante informatie tonen. In tegenstelling tot de zoekwoorden mogen de informatie en de vorm van advertenties onderling wel verschillen.

De landingspagina

Alle advertenties binnen een advertentiegroep verwijzen naar één landingspagina. De zoekwoorden uit de groep, moet je zoveel mogelijk op deze pagina verwerken. In de tekst. In de productnamen. In de afbeeldingen. Hiermee scoor je niet alleen meer klanten, maar ook een hogere kwaliteitsscore (en dus een lagere CPC-waarde).

Meer informatie

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het inrichten van jouw Google Ads account? Onze specialisten helpen je graag. Vraag vrijblijvend een offerte aan of neem contact met ons op!

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.