In Google Ads kun je één of meerdere campagnes aanmaken. Dit zijn verzamelingen van advertentiegroepen, die van dezelfde instellingen en doelen gebruikmaken. Je kunt uit een aantal campagnetypen kiezen. Hiermee bepaal je waar en welke advertenties er getoond worden. Veelgebruikte varianten zijn:
Een campagne in Google Ads
Om in Google Ads te kunnen adverteren, moet je een campagne aanmaken. Dit is een verzameling van advertentiegroepen, die van dezelfde instellingen gebruikmaakt. Denk hierbij aan zaken, zoals: het budget, de taal, de distributie en de targeting. De meeste adverteerders zetten deze campagnes vaak in om hun productcategorieën en/of diensten overzichtelijk te ordenen.
Hoe werkt een campagne?
Voor het opzetten van een campagne in Google Ads zul je een aantal stappen moeten doorlopen. Allereerst kun je een doel selecteren. Deze kies je op basis van de acties die je bij jouw potentiële klanten wilt initiëren. Wat moeten ze doen bij het zien van jouw advertentie? Enkele opties zijn:
- Sales – de gebruiker moet iets kopen;
- Websiteverkeer – de gebruiker moet naar jouw website komen;
- Merkbekendheid – de gebruiker moet jouw bedrijf leren kennen;
- Leads – de gebruiker maakt stappen om een klant te worden.
Na het kiezen van het doel, word je gevraagd om een campagnetype te kiezen. Daar gaan we in de onderstaande alinea dieper op in. Heb je deze gekozen? Dan is het verstandig om alle instellingen goed na te lopen.
Verschillende typen campagnes
Bij het aanmaken van een campagne, vraagt Google Ads jou om een campagnetype uit te kiezen. Hiermee bepaal je in de eerste plaats waar gebruikers jouw advertenties te zien krijgen. In de zoekmachine. In de video’s van YouTube. Buiten Google. Daarnaast heeft jouw keuze ook invloed op de indelingen die de advertenties kunnen hebben. Zo kun je wel of niet gebruik maken van tekstadvertenties, video’s en meer.
De meest bekende campagnetypen zijn:
Search
Het eerste campagnetype dat je kunt kiezen is Search. Dit wordt in het Nederlands ook wel Zoeken genoemd. Hiermee adverteer je met tekst- en dynamische advertenties in het zoeknetwerk van Google en zijn partners.
Display
Een andere campagnetype is Display. Hiermee krijg je de mogelijkheid om op andere websites te adverteren. Dit wordt ook wel het displaynetwerk genoemd. Om te adverteren gebruik je een display-advertentie of een door jezelf geüploade beeldadvertentie.
Shopping
Verkoop je producten in een webshop? Dan is een Shopping-campagne iets voor jou. Je kunt hiermee je hele winkelvoorraad promoten. De advertenties tonen een foto van een product in combinatie met de daarbij behorende titel, prijs en bedrijfsnaam.
Video
Vandaag de dag kun je jouw producten en diensten ook binnen video’s promoten. Hiervoor gebruik je een videocampagne. Jouw advertenties zijn dan zichtbaar in YouTube en op andere websites van het Google Display Netwerk.
App
Heeft jouw website een eigen app? Dan kun je – door een app-campagne in te zetten – meer betalende gebruikers binnenhalen. De advertenties kunnen in vrijwel in alle netwerken van Google terecht komen.
Meer informatie
Wil je meer te weten komen over de verschillende campagnetypes binnen Google Ads? Neem dan contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!
Neem contact op