Met Discovery advertenties ben je zichtbaar in de Discover-feed, Youtube en Gmail. Het is een ‘native’ ad, wat betekent dat de vorm zich op het platform aanpast. De advertentie bestaat uit een headline, beschrijving, logo en één of meerdere afbeeldingen. Deze manier van adverteren met Google Ads kent grote voordelen. Zo heeft het een enorm bereik, een effectieve targeting en een relatief hoge CTR.
Wat is een Discovery Ad?
Discovery Ads vind je met name in de Discover-feed, op YouTube en binnen Gmail. De advertentie is wat ze noemen een ‘native’ ad. Dit houdt in dat het algoritme van Google ervoor zorgt dat de vorm naadloos aansluit op het gekozen platform. Wordt de uiting binnen Gmail geplaatst? Dan ziet het er als een reguliere Gmail-advertentie uit. Bij YouTube en Discover wordt er meer met afbeeldingen gewerkt. Zo kun je in de Discover-feed ook een carrousel tegenkomen. Mensen die deze advertentie te zien krijgen, kunnen dan door de afbeeldingen heen scrollen.
Als adverteerder hoef je voor een Discovery advertentie enkel de gewenste content aan te leveren. Google Ads doet de rest. De uiting bestaat uit een headline, een beschrijving, één of meer afbeeldingen en een logo. Om te A/B-testen kun je meerdere headlines en beschrijvingen toevoegen.
De voordelen
In het voorgaande onderdeel was al te lezen dat Discovery-advertenties gebruik maken van machine learning. De uiting past zich aan op zijn omgeving. Dit brengt natuurlijk voordelen met zich mee. Hieronder vertellen we je er meer over:
Hogere CTR
Ervaringen van meerdere bedrijven vertellen dat de doorklikratio van Discovery advertenties tot nu toe hoger zijn dan die van Display. Dit heeft deels te maken met de fase waarin de gebruiker zich bevindt. Zeker in het geval van de Discover-feed, staat hij of zij open voor het doen van nieuwe ontdekkingen. Een advertentie – mits interessant genoeg – kan in dat geval van toegevoegde waarde zijn.
Enorm bereik
Een groot deel van de wereldbevolking maakt gebruik van een Android-telefoon. Door in de Discover-feed te adverteren bereik je zo 800 miljoen mensen. Daarnaast adverteer je ook nog eens in YouTube en Gmail. Met zo’n advertentie heb je dus een enorm bereik tot jouw beschikking. Dat zijn ontzettend veel potentiële klanten!
Effectieve doelgroeptargeting
Natuurlijk wil je niet al die wereldburgers benaderen. Veel daarvan zijn immers niet interessant voor jouw product of dienst. Ze wonen niet in de gewenste regio en voldoen niet aan de gewenste eigenschappen. Gelukkig kun je jouw Discovery advertentie ontzettend nauwkeurig targeten. Dit doe je op basis van interesses, in-market doelgroepen en affiniteiten. Ook kun je eerdere bezoekers van jouw website retargeten.
Neem contact op