Niet alle bedrijven passen SEO op een eerlijke manier toe. Om ze hiervoor te straffen, deelt Google penalty’s uit. Zo’n straf uit zich vaak in dalingen binnen de zoekresultaten. Heb je het vermoeden dat jouw website een penalty heeft gekregen? Dan kun je dit terugzien in de Google Webmaster Tools. Voor onder andere de volgende tactieken worden ze uitgedeeld:
- Spamlinks;
- Verborgen teksten;
- Overoptimalisatie.
Een Google penalty: een uitleg
Een website is er in de eerste plaats voor de bezoeker. Toch zijn er ontzettend veel bedrijven die black-hat SEO toepassen. Dit is een verzameling van tactieken, waarbij het algoritme van Google bewust wordt gemanipuleerd. Dit met als doel om hoger in de zoekresultaten van het bedrijf terecht te komen. Om dit tegen te gaan, deelt Google penalty’s uit aan websites die zich niet aan de optimalisatieregels houden.
Wanneer een website een penalty gekregen heeft, heeft dit vaak grote gevolgen voor de omzet. Google straft organisaties namelijk door hun digitale adres lager in de zoekresultaten te plaatsen. Dit betekent dat ze minder tot geen organische resultaten ontvangen. De zwaarte van de overtreding bepaalt in hoeverre de overtreder daar hinder van ondervindt. Ze kunnen besluiten om de hele website af te straffen of “slechts” een enkele pagina.
Penalty’s achterhalen
Zie je jouw website niet meer tussen de zoekresultaten staan? Of merk je een afname in bezoekers? Dan kan er sprake zijn van een Google penalty. Om hier zeker van te zijn, zul je moeten inloggen bij de Google Webmaster Tools van jouw website. Het dashboard zal er in dat geval een melding over laten zien.
Bekende redenen voor een penalty
Black-hat SEO bestaat bijna net zo lang als de zoekmachine zelf. Google is dan ook in staat om de tactieken snel te herkennen. Hierbij schuwen ze het toekennen van een of meerdere penalty’s niet. Veelvoorkomende overtredingen zijn:
Spamlinks
Om hoog in de zoekresultaten van Google te komen, is het verzamelen van backlinks erg belangrijk. Zij dienen namelijk als voorkeurstemmen, waarmee een website zijn autoriteit bewijst. Wanneer je deze op een niet-natuurlijk manier binnenhaalt, kan Google je een penalty geven. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer je ze gekocht hebt. Of wanneer je – in korte tijd – veel linkjes ontvangt vanuit niet-relevante domeinen.
Verborgen teksten op de website
Sommige SEO-teksten wil je liever niet aan jouw bezoekers laten zien. Ze zijn namelijk te veel op de zoekmachine gericht. Als online marketeer kun je ze dan in de broncode verstoppen. Omdat je hiermee het algoritme van Google bewust manipuleert, wordt deze tactiek vandaag de dag bestraft met een penalty.
Overgeoptimaliseerde content
De content op jouw website schrijf je in de eerste plaats voor de bezoeker. De teksten moeten natuurlijk aanvoelen en relevante informatie bevatten. Schrijf je ze puur voor de zoekmachine? Dan kan dit leiden tot een penalty. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je een tekst te veel volstopt met zoekwoorden.
Meer informatie
Meer weten over Google penalty’s en hoe je deze kunt voorkomen? Neem dan contact op met één van onze SEO specialisten.
Neem contact op