Wanneer we content schrijven voor een webpagina, dan willen we dat zowel de bezoeker als de zoekmachine gemakkelijk kan begrijpen waar de pagina over gaat. Een belangrijke rol hierbij is weggelegd voor de zogeheten headings ofwel heading tags. Hiermee bedoelen we niets meer en niets minder dan de tussenkopjes op een website, voorzien van de juiste html-tags. Net als in een programma als Word zijn er headings op verschillende niveaus, in totaal zes. De H1-tag is daarvan de belangrijkste, de H6 de minst belangrijke.
Niet ieder tussenkopje is een heading
Wanneer je in een artikel duidelijk wil maken waar een bepaalde alinea over gaat, gebruik je daarvoor tussenkopjes. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de titel van het tussenkopje dikgedrukt te maken, een andere kleur te geven of een iets groter lettertype mee te geven. Als lezers van dit artikel begrijpen we dan allemaal dat dit een tussenkopje is. Voor Google werkt dit echter net wat anders.
Geef de juiste html-tag aan elke kop
Voor Google is het belangrijk dat er aan een tussenkopje de juiste html-tag gegeven wordt. Zo kan de zoekmachine snel scannen waar een pagina over gaat. De titel van de pagina, die helemaal bovenaan staat – in het geval van deze pagina is dat Wat zijn headings? – krijgt altijd een H1-tag. Dat wordt dan dus in html-code: <h1>Wat zijn headings?</h1>. De belangrijkste tussenkopjes geef je vervolgens H2-tags en eventuele onderliggende kopjes krijgen H3, H4, H5 of zelfs H6. Het is wel belangrijk dat je geen niveaus overslaat. Je gaat dus nooit van bijvoorbeeld H2 naar H4, zonder dat er een H3-tag op de pagina te vinden is.
Een heading is niet hetzelfde als een title tag
Zoals gezegd krijgt de hoofdtitel van een pagina dus altijd een H1-tag. Dit moet niet verward worden met het begrip title tag. Dit laatste is namelijk weer een synoniem van de page title en duidt op de metadata van de pagina. De page title is de titel van de pagina zoals je die ziet in het tabblad boven de adresbalk van je browser. Het is bovendien de titel die wordt weergegeven in de zoekmachine, met daaronder de meta description.
Meer informatie
Wil je meer weten over headings? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!
Neem contact op