InStream advertenties zijn video-advertenties die in de content van YouTube worden getoond. In Google Ads is er sprake van een tweedeling. Zo kun je gebruik maken van advertenties die overgeslagen kunnen worden. En van advertenties waarbij dit niet het geval is. Het gebruik ervan kent een aantal voordelen, waaronder:
- Groot bereik;
- Gericht adverteren;
- Relatief lage kosten;
- Zeggingskracht.
Wat zijn InStream Ads?
Iedereen is het wel eens tegengekomen. Wanneer je content in YouTube wilt bekijken, wordt er eerst een video-advertentie getoond. Deze duurt maximaal 30 seconden. Zo’n advertentie wordt ook wel een InStream advertentie genoemd. Deze wordt immers “in de stroom” van een andere video afgespeeld. Op basis van hun plaats binnen de video, wordt het volgende onderscheid gemaakt:
- Pre-roll: voor de video;
- Mid-roll: halverwege de video;
- Post-roll: na de video.
Twee varianten van InStream advertenties
De InStream advertenties kun je in het advertentieprogramma Google Ads aanmaken. Hierin wordt het volgende onderscheid gemaakt:
Advertenties die kunnen worden overgeslagen
In de eerste plaats zijn er de InStream advertenties, die door de kijker overgeslagen kunnen worden. Althans: hij of zij krijgt de uiting gedurende de vijf seconden te zien, waarna het weggeklikt kan worden. Dit kan door op de ‘Skip Ad’-knop te drukken. Als adverteerder betaal je alleen wanneer de video tot het einde wordt bekeken of – in het geval van een langere uiting – minimaal 30 seconden heeft kunnen afspelen.
Gezien de ‘Skip Ad’-knop al na vijf seconden verschijnt, is het belangrijk om al vroeg in de videoboodschap jouw doelgroep te boeien. Je moet de nieuwsgierigheid prikkelen, zodat ze willen blijven kijken.
Advertenties die niet kunnen worden overgeslagen
De tegenhanger van de voorgaande variant, is natuurlijk de InStream advertentie die niet overgeslagen kan worden. Het betreft in dit geval videoboodschappen die vijftien seconden of korter zijn. De kijker krijgt niet de mogelijkheid om deze over te slaan en kijkt de advertentie dus van begin tot einde uit. Adverteerders gebruiken dit type veelal om de merkbekendheid en het bereik van hun bedrijf te vergroten.
De voordelen van InStream advertenties
Het gebruik van InStream advertenties kent natuurlijk een aantal voordelen. Hieronder stippen we ze in vogelvlucht aan:
Groot bereik
YouTube is – naast Google – één van de allergrootste zoekmachines ter wereld. Gebruikers kijken gemiddeld bijna een uur (!) per dag naar video’s op het platform. En dat met meer dan een miljard gebruikers per maand. Door hier te adverteren is jouw potentiële bereik enorm!
Gericht adverteren
Natuurlijk wil je niet al die miljarden kijkers bereiken. Vaak heb je een specifieke doelgroep in gedachten. Dat is ook zeker mogelijk. Bij het opstellen van een InStream advertentie kun je heel specifiek targeten. Bijvoorbeeld op basis van demografie, levensgebeurtenissen, zoekwoorden en interesses. Dat is wel eens wat anders dan de nationale televisie.
Relatief lage kosten
InStream advertenties zijn relatief gezien goedkoop. Ze kosten gemiddeld tussen de € 0,05 en € 0,30 per vertoning. Daarbij hoef je helemaal niets te betalen, wanneer de kijker voortijdig wegklikt. Dat scheelt in de kosten.
Een beeld zegt meer dan duizend woorden
Tot slot is ook het format een groot voordeel. Een video zegt namelijk veel meer dan een tekst- of beeldadvertentie. Het heeft een hoge entertainmentwaarde en je kunt er ook een ingewikkelde boodschap in kwijt. Je bent immers in staat om in een kort tijdsbestek uit te leggen wie je bent, wat je te bieden hebt en welk doel jij hebt.
Meer informatie
Wil je meer weten over de mogelijkheden van InStream advertenties? Neem dan contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!
Neem contact op