Interne links zijn precies wat de naam al aangeeft: links binnen je website. Ze fungeren als verbindingsstuk tussen de diverse pagina’s op je website. Interne links maken het voor de bezoeker gemakkelijker door je website te navigeren en de informatie te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Bovendien zorgt een interne linkstructuur ervoor dat bezoekers doorgaans langer op je website blijven, omdat ze de mogelijkheid hebben door te klikken naar meer informatie. Ontbreken deze interne links en vindt de bezoeker niet meteen waarnaar hij op zoek was? Dan zal deze bezoeker je website normaliter weer verlaten en verder googelen.
Hebben interne links toegevoegde waarde voor SEO?
Ook voor de zoekmachine zijn interne links belangrijk, daar ze de structuur van de website duidelijk maken en aangeven welke pagina’s belangrijk zijn en welke minder. Veel interne links naar een bepaalde pagina geven aan Google het signaal dat deze pagina ertoe doet. Wat dat betreft is de werking van interne links hetzelfde als die van externe links: ze geven SEO-waarde door, zij het dat het effect van interne links minder is dan dat van externe. Maar goed ook, want anders zou iedere website-eigenaar zijn website volstoppen met interne links, zonder dat deze voor de gebruiker van toegevoegde waarde zouden zijn.
Interne links vanaf homepage het meest waardevol
De meest waardevolle interne links voor je website zijn de links die afkomstig zijn vanaf de homepage. Dit is namelijk doorgaans de pagina met de meeste autoriteit en kan dus ook de meeste link juice doorgeven. Een manier om al je (belangrijke) pagina’s via de homepage te boosten, is het aanmaken van een sitemap in de footer van de site. Vanaf de homepage wordt er dan linkwaarde doorgegeven aan de sitemap, die het weer verdeelt over de diverse pagina’s.
Waar komen interne links voor?
Interne links zijn letterlijke alle links binnen één domein. We hebben het dan dus niet alleen over links in teksten op pagina’s, maar bijvoorbeeld ook over menu-items, links achter afbeeldingen, in de footer of in de vorm van call-to-action-buttons. Samen vormen ze het interne linknetwerk van je website.
Wees niet té scheutig met interne links
Wanneer je interne links plaats is het bij iedere link verstandig je twee dingen af te vragen: heeft de bezoeker hier echt iets aan en link ik hiermee naar een pagina die voor mij belangrijk is? Moet je deze vragen negatief beantwoorden, dan kun je de link beter achterwege laten. Het plaatsen van interne links moet namelijk geen doel op zich zijn. Teveel interne links kunnen er namelijk ook voor zorgen dat gebruikers onnodig doorklikken en de pagina verlaten waar je ze eigenlijk had willen houden. Bovendien kan de zoekmachine de weg kwijt raken en stoppen met crawlen, waardoor niet al je belangrijke pagina’s zullen worden geïndexeerd. En daarnaast gaat er met iedere interne link naar een onbelangrijke pagina link juice verloren, die ook naar een relevante landingspagina had kunnen gaan.
Meer informatie
Wil je meer weten over de mogelijkheden van interne links? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!
Neem contact op