Binnen Google Ads spreken wij van een klik, wanneer een internetgebruiker op een advertentie klikt. Deze persoon komt vervolgens op een externe landingspagina terecht.
Een definitie
Als internetgebruikers doen we niet anders. Al klikkend bewegen wij ons door het wereldwijde web. Een hyperlink hier. Een hyperlink daar. Binnen Google Ads spreken we van een klik wanneer iemand op een advertentie klikt en vervolgens naar de achterliggende landingspagina wordt geleid. Na een klik beland je dus op een externe pagina.
Klikt iemand in korte tijd meerdere keren op een advertentie? Dan wordt dit als een enkele klik gezien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een persoon die op een landingspagina terechtkomt, teruggaat naar de zoekmachine, en vervolgens weer op de advertentie klikt.
Klikfraude
Niet alle internetgebruikers hebben altijd even goede bedoelingen. Zeker niet wanneer het om het klikken op advertenties gaat. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die doelbewust zo veel mogelijk op de commerciële uitingen van concurrenten blijven klikken. In deze gevallen is er sprake van klikfraude. Om te voorkomen dat het advertentiebudget er zomaar doorheen vliegt, heeft Google een vrij effectieve aanpak ontwikkeld.
De aanpak van Google
Het algoritme van Google is in staat om in bepaalde gevallen klikken als ongeldig aan te merken. Dit houdt in dat de klik niet geregistreerd wordt en dat hiervoor – bij het toepassen van een CPC-methode – niet betaald hoeft te worden. Dit is het geval wanneer:
- Er overbodig of doelbewust handmatig op advertenties wordt geklikt om de advertentiekosten te verhogen;
- Er gebruik wordt gemaakt van geautomatiseerde klikprogramma’s, robots of software.
Google analyseert iedere klik die er uitgevoerd wordt. Door verschillende algoritmes en systemen toe te passen, kan deze achterhalen of er sprake is van een ongeldige actie. De klik die hieraan gekoppeld is, wordt vervolgens uit jouw account verwijderd. Je vindt ze dus niet terug in de rapporten en in jouw betalingsoverzicht. Ze worden niet gefactureerd.
Helaas gaat er ook binnen Google wel eens iets mis. Wanneer er achteraf pas sprake blijkt te zijn van een ongeldige klik, kan het zijn dat je van Google een tegoed ontvangt. Deze wordt geboekt onder de noemer ‘ongeldige activiteit’.
Meer informatie
Wil je meer weten over de mogelijkheden binnen Google Ads? Vraag een vrijblijvende offerte aan of neem contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag verder!
Neem contact op