Door negatieve zoekwoorden in te stellen geef je binnen Google Ads aan bij welke zoekopdrachten jouw advertentie niet meer getoond mag worden. Hoewel deze woorden jouw advertentie wel activeren, zijn ze niet relevant en/of renderen ze onvoldoende. Door zoekwoorden als negatief te markeren, wordt jouw advertentie niet langer voor deze specifieke zoekopdracht getoond.
Een definitie
Negatieve zoekwoorden – vaak ook uitsluitingszoekwoorden genoemd – zijn woorden of zinnen, waarop je als ondernemer niet gevonden wilt worden. Ze sluiten niet aan bij de producten of diensten die je aanbiedt. Stel, je verkoopt echte designmeubelen. Dan wil je niet gevonden worden op woorden als ‘goedkoop’ of ‘voordelig’. Deze zorgen namelijk wel voor kliks naar jouw website, maar renderen nagenoeg niet. Ofwel: ze kosten je onnodig advertentiebudget. Door ze aan te merken als negatief zoekwoord, sluit je ze uit.
Soorten negatieve zoekwoorden
Negatieve zoekwoorden gedragen zich net als “gewone” zoektermen. Het verschil zit in het feit dat ze niet activerend, maar blokkerend optreden. De reikwijdte van zo’n zoekwoord is afhankelijk van zijn notatie:
Exact Match
Om uitgesloten te kunnen worden, moet de zoekopdracht exact overeenkomen met het negatieve zoekwoord. In het geval van [online marketing] wordt de zoekopdracht online marketing uitgesloten, maar online marketing Kampen niet.
Phrase Match
Om uitgesloten te kunnen worden, moet (een deel) van de zoekopdracht exact met het negatieve zoekwoord overeenkomen. In het geval van “online marketing” worden online marketing en online marketing Kampen uitgesloten. Bij de zoekopdracht marketing online wordt de advertentie wel getoond.
Broad Match
Om uitgesloten te kunnen worden, moet de zoekopdracht alle onderdelen van het negatieve zoekwoord bevatten. Volgorde maakt hierbij niet uit. In het geval van online marketing wordt dus ook marketing online Kampen uitgesloten.
Waarom negatieve zoekwoorden gebruiken?
In de inleiding hebben we er al kort iets over gezegd. Negatieve zoekwoorden voorkomen dat er te veel advertentiebudget weglekt naar advertenties, die niet tot nauwelijks renderen. Deze uitsluitingszoekwoorden bieden dan ook grote voordelen:
- Je bespaart geld op jouw advertentiebudget;
- Je kunt er jouw click-through rate (CTR) mee verhogen;
- Je kunt overlap tussen campagnes/ad groups voorkomen;
- Het algehele conversiepercentage gaat omhoog.
Meer informatie
Is het je nog niet helemaal duidelijk hoe en waarom je negatieve moet gebruiken? Neem dan contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!
Neem contact op