Wat zijn rich snippets?

Rich snippets is de term die wordt gebruikt om gestructureerde gegevensopmaak te beschrijven, die toegevoegd kan worden aan de website. Dit stelt zoekmachines in staat om beter begrijpen welke informatie op de pagina staat. Zoekmachines als Google gebruiken rich snippets ook om de zoekresultaten te verrijken, zodat gebruikers gemakkelijker de informatie vinden waarnaar ze op zoek zijn. 

Soorten rich snippets

Met rich snippets kun je naast de URL, paginatitel en meta description nog meer informatie laten zien bij een zoekresultaat. Voorbeelden hiervan zijn rich snippets voor:

Recepten

Met rich snippets voor recepten kun je uitgebreide informatie laten zien voor jouw favoriete gerechten. Een dergelijke rich snippet kan bijvoorbeeld een foto van het gerecht bevatten, de bereidingstijd weergeven, het aantal calorieën vermelden, de ingrediënten benoemen of een korte omschrijving van het gerecht tonen.

rich snippet voor recepten

Evenementen

Stel geïnteresseerden tijdens het scrollen op de zoekresultatenpagina op de hoogte van jouw evenement, door gebruik te maken van de rich snippet voor evenementen. Hiermee geef je bijvoorbeeld informatie over de datum, de locatie en de prijs van het evenement.

rich snippet voor evenementen

Video

Deze rich snippet is van toepassing op ingesloten video-inhoud op jouw eigen website en kan worden gebruikt om een afbeelding van een video te tonen, naast informatie over de videoduur en videomaker.

rich snippet voor video

Product

Verkoop jij producten via jouw webshop? Met structured data kan je direct productinformatie tonen in de zoekresultaten. Het zoekresultaat geeft dan bijvoorbeeld informatie over de prijs, voorraad en levertijd van het artikel.

rich snippet voor product

Broodkruimels

Met deze snippet krijg je een gestructureerd overzicht van jouw website te zien in de zoekresultaten. Hiermee kun je zowel de naam van jouw website als het broodkruimelpad markeren. Concreet betekent dit dat je hierdoor – naast de URL van de homepage – onder het zoekresultaat blauwe linkjes ziet die linken naar dieperliggende pagina’s op jouw website.

rich snippet voor broodkruimels

Rich snippets toevoegen

“Leuk! Maar hoe pas ik rich snippets nou eigenlijk toe?”.

Een goede vraag!

Controleer in ieder geval eerst of er al structured data is toegevoegd aan jouw website. Gebruik hiervoor Google Search Console. Mocht dit nog niet het geval zijn, dan zul je met code aan het werk moeten.

Gelukkig hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. De website schema.org helpt je namelijk uit de brand. De zoekfunctie op de website kun je gebruiken om de markup te zoeken die je wilt gebruiken.

Via het tabje ‘Microdata’ kun je vervolgens de HTML-code bekijken, die je kunt implementeren op jouw website. De ‘itemprop’-tags zijn de elementen waarvan je zelf de waarde kan invullen. Mocht het onduidelijk zijn wat een bepaalde property betekent, dan kun je de tabel op de pagina gebruiken om de definitie te achterhalen.

Schema.org

Rich snippets controleren

Wil je controleren of je de gegevens correct hebt geïmplementeerd? Gebruik dan de structured data testing tool. In deze tool kun je jouw URL invullen, waarna Google controleert of de gestructureerde data op een juiste manier is opgebouwd.

Rich snippets test

Hulp nodig bij het instellen van rich snippets?

Kom je er niet uit met het toevoegen van rich snippets? Schakel dan de hulp in van onze SEO specialisten!

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.