Wat zijn uitgaande verwijzingen?

Hebben we het over SEO, dan hebben we het vaak over interne en externe links, oftewel verwijzingen. Deze maken onderdeel uit van de linkbuilding-strategie van bedrijven die willen stijgen in de Google-zoekresultaten. Maar hoe zit het eigenlijk met uitgaande verwijzingen? Wat bedoelen we hier precies mee en hoe kunnen ze bijdragen aan je online vindbaarheid? Op die vragen geven we hier antwoord.

Over de betekenis van het begrip uitgaande verwijzingen kunnen we kort zijn. Uitgaande links zijn links vanaf jouw website naar een andere website. Vaak wordt dit gedaan om naar de bron van bepaalde informatie op jouw website te verwijzen of om bezoekers meer achtergrondinformatie te bieden. De link naar Wikipedia in de alinea hierboven is een voorbeeld van een uitgaande link.

Sommige marketeers beweren dat het onverstandig is om gebruik te maken van uitgaande links. Deze zouden namelijk linkwaarde doorgeven, die ten koste zou gaan van de autoriteit van de pagina van waar af de link afkomstig is. Dit is echter een achterhaalde gedachte. We moeten een link naar een pagina zien als een stem op die pagina, waarmee je aangeeft: ik ben te spreken over de content op deze pagina. Dat je hiermee waarde zou weggegeven is niet waar.

Sterker nog: Google waardeert het wanneer je niet alleen maar intern linkt, maar ook naar andere domeinen. Daarmee laat je zien niet alleen aan jezelf te denken, maar het beste met de bezoeker voor te hebben. Je zegt als het ware: neem ook eens elders een kijkje, daar hebben ze óók interessante informatie. Deze gebruiksvriendelijke denkwijze is er eentje waar Google waarde aan hecht. Je komt hierdoor betrouwbaar over, wat beloond zal worden in de zoekresultaten.

Naar welke externe sites kun je het best linken?

Tot slot willen we opmerken dat het wel belangrijk is na te denken over naar welke sites je linkt. Links naar bedenkelijke of zelfs gevaarlijke websites dien je te vermijden, deze kunnen zelfs schadelijk zijn voor jouw eigen posities in de zoekresultaten. Google kijkt namelijk ook naar de kwaliteit van de domeinen waarnaar je verwijst. Link daarom bij voorkeur alleen naar sites binnen jouw eigen branche en sites die betrouwbaar zijn. Een hoge Domain Authority is hier een goede indicator van. Websites die iedereen kent, zoals Wikipedia.nl, nu.nl, overheidssites en bekende nieuwssites zijn altijd geschikt. Let er alleen wel op dat je niet te vaak naar dezelfde site linkt, want dan wordt het verdacht.

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.