Veel campagnes binnen Google Ads maken gebruik van uitsluitingszoekwoorden. Dit zijn woorden waarop je niet gevonden wilt worden. Door deze woorden als zodanig in te stellen, voorkom je dat deze jouw advertentie activeren. Er zijn drie typen uitsluitingszoekwoorden te onderscheiden:
- Breed uitsluitingszoekwoord;
- Uitsluitingszoekwoordgroep;
- Exact uitsluitingszoekwoord.
Wat is een uitsluitingszoekwoord?
Soms weet je vantevoren dat het tonen van jouw advertentie bij bepaalde zoekwoorden geen enkele zin heeft. Denk bijvoorbeeld aan het woord gratis. Dit trekt waarschijnlijk een heel ander publiek dan dat jij wenst. Dat kan jou budget kosten, terwijl het waarschijnlijk niet tot een conversie komt. Hartstikke zonde, dus! Om deze situatie te voorkomen, kun je vooraf uitsluitingszoekwoorden instellen. Hiermee laat je aan Google Ads weten dat, wanneer een zoekopdracht een bepaald woord bevat, jouw advertentie niet getoond hoeft te worden.
Typen uitsluitingszoekwoorden
Uitsluitingswoorden komen in verschillende vormen en maten voor. Dat is maar goed ook, want zo kun je heel snel én doelgericht zoekwoorden blokkeren. Binnen Google Ads zijn er drie types die je kunt gebruiken:
Breed uitsluitingszoekwoord
De eerste variant is het brede uitsluitingszoekwoord. Hiermee geef je aan dat bepaalde woordgroepen jouw advertentie niet mogen activeren. Ongeacht volgorde en omringende woorden. Stel, je voert als breed uitsluitingszoekwoord online marketing in. Dan wordt jouw advertentie niet meer zichtbaar bij zoekopdrachten, waaronder: online marketing, marketing online en online marketing bureau. Dit geldt echter niet voor de zoekopdracht marketing bureau, omdat deze niet alle uitgesloten termen bevat.
’Uitsluitingszoekwoordgroep’
Het tweede type staat te boek als uitsluitingszoekwoordgroep. Zet je deze in? Dan wordt jouw advertentie geblokkeerd, wanneer de zoekopdracht een woordgroep in de genoteerde volgorde bevat. Voer jij als uitsluitingszoekwoord ‘online marketing’ in? Dan is je advertentie niet zichtbaar voor zoekopdrachten, zoals: online marketing en online marketing bureau. Dit geldt echter niet voor opdrachten, zoals: marketing online. De volgorde komt immers niet overeen met die van het uitsluitingszoekwoord.
[Exact uitsluitingszoekwoord]
Met het exacte uitsluitingszoekwoord sluit je heel specifiek zoekopdrachten uit. De advertentie wordt pas achterwege gelaten, wanneer de zoekopdracht precies overeenkomt met jouw uitsluitingszoekwoord. Er zijn geen woorden aan toegevoegd en ook de volgorde is identiek. Voer je nu [online marketing] als uitsluitingszoekwoord in? Dan wordt je advertentie niet getoond bij de zoekopdracht online marketing. In alle andere gevallen wordt deze wel getoond.
Neem contact op