Het advertentieprogramma van Google werkt op basis van een veilingsysteem. Hierin is de advertentierang bepalend voor de uiteindelijke positie. Nadat het systeem van Google Ads de advertenties heeft geïnventariseerd, bepaalt deze van ieder de advertentierang. Het algoritme kijkt hierbij zowel naar het CPC-bod als de kwaliteitsscore. Op deze manier kunnen advertenties van hoge kwaliteit boven minder sterke deelnemers uitstijgen. Ook met een lager CPC-bod.
Het veilingsysteem
Om te kunnen adverteren in Google Ads, doe je mee aan een veiling. Deze verloopt als volgt. Iedere keer dat er door een zoekopdracht advertenties worden geactiveerd, vindt er een rangschikking plaats. Het systeem stelt dan vast welke advertenties relevant zijn. Passen ze goed bij de zoekopdracht? En ook bij het medium? Van alle advertenties die overblijven, wordt vervolgens de advertentierang berekend. Dit doet het algoritme door de twee onderstaande waarden met elkaar te combineren:
Het CPC-bod
In vrijwel iedere veiling wordt er uitgegaan van biedingen. In het geval van Google Ads is dit het CPC-bod. Hoeveel wil een adverteerder maximaal voor een klik betalen? Hoe hoger iemand dit bedrag instelt, hoe hoger zijn of haar positie in de rangorde. Anders dan bij normale veilingen, betaalt men in veel gevallen niet het maximale bedrag dat ingesteld is. Vaak valt het te betalen bedrag lager uit.
De kwaliteitsscore
Het CPC-bod is niet het enige waarop Google zich baseert. Het algoritme neemt ook de zogenoemde kwaliteitsscore in ogenschouw. Dit is een score, waarin de kwaliteit van de te plaatsen advertentie wordt getoetst. In hoeverre sluit deze aan bij de verwachtingen die een eindgebruiker mag hebben? De kwaliteitsscore wordt bepaald door de volgende elementen:
- De advertentie;
- De klikfrequentie;
- De landingspagina.
Het voordeel van de Ad Rank
De uiteindelijke positie van een advertentie wordt dus bepaald door naar twee zaken te kijken: het bod en de kwaliteitsscore. Deze manier van rangschikken levert voor alle partijen een ideale situatie op. De gebruikers van Google zien veelal advertenties van hoge kwaliteit. Daartegenover staat dat adverteerders de kans krijgen om, zonder de hoofdprijs te betalen, hoog in de rangorde te komen. Een advertentie met een laag CPC-bod, maar een hoge kwaliteit kan namelijk de veiling winnen. Ook wanneer deze door concurrenten ruim overboden wordt.
Meer informatie
Heb jij het idee dat jouw advertenties op hogere posities vertoond kunnen worden, maar weet je niet precies hoe je dit kan realiseren? Neem dan contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!
Neem contact op