Er is sprake van duplicate content wanneer er op twee of meer verschillende pagina’s dezelfde inhoud is te zien. Dit kan voorkomen bij webpagina’s op twee verschillende websites. In dat geval spreken we dan van externe duplicate content. Met interne duplicate content bedoelen we dubbele inhoud die is te vinden op webpagina’s binnen hetzelfde domein.
Als jij het verschil niet ziet, hoe ziet Google het dan wel?
Waarom is duplicate content een probleem?
Door het gebruik van dubbele content wordt het voor Google onduidelijk welke pagina het moet vertonen in de zoekmachines. Google kan namelijk niet bepalen wat de originele versie van de inhoud is. Hiermee dwing je de zoekmachine om een keuze te maken tussen twee pagina’s. De pagina die de minste en slechtste inkomende links heeft, wordt gepositioneerd als het laagste resultaat. Voor deze pagina zal duplicate content dus de meeste nadelige gevolgen hebben.
Duplicate content controleren
Wil je controleren of jouw eigen domein duplicate content bevat? Dan kun je een tool als CopyScape of Siteliner gebruiken. Deze tools laten je na het invoeren van de URL zien in hoeverre jouw content een match heeft met andere geschreven teksten op het internet. Uiteraard kun je dit ook zelf controleren, door een stuk tekst van jouw website te kopiëren en deze in te voeren als zoekopdracht. Zo kun je exact nagaan welke zoekresultaten dezelfde content bevatten als jouw website.
Hoe voorkom je duplicate content?
Zorg dat je als tekstschrijver zelf de artikelen schrijft voor jouw website. Neem dus nooit content rechtstreeks over van een andere website. Voor webshops die standaardteksten aangeleverd krijgen, kan het erg lonend zijn om deze aan te passen, uit te breiden en te herschrijven. Op die manier onderscheid je je namelijk van de concurrentie!
Zorg er daarnaast voor dat je de huidige duplicate content op jouw website zo snel mogelijk verwijderd. Hierdoor krijgt de pagina een 404-code, die duidelijk maakt dat de pagina niet meer bestaat. Ontvangt de oude pagina wel links en bezoekers? Stuur de pagina dan door naar het origineel via een 301-redirect. Daarmee geef je namelijk aan dat de pagina is verplaatst naar een andere locatie.
Maak unieke content
Als je dus een website, webshop of blog hebt, is het verstandig om unieke content te maken. Op deze manier heb je de meeste kans om hoog te scoren in Google. Wil je toch een stuk tekst van een andere website gebruiken? Zorg dan dat je deze tekst herschrijft in je eigen woorden, zodat de content uniek is. Voorkomen is immers beter dan genezen!
Hopelijk weet je nu wat duplicate content is en hoe je het kan voorkomen en oplossen. Mocht je het prettig vinden dat één van onze SEO-specialisten jouw website nog even bekijkt en je advies geeft, neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Neem contact op