Met de advertentiepositie wordt de positie van jouw advertentie ten opzichte van de concurrentie bedoeld. De positie is erg aan verandering onderhevig. Bij iedere veiling worden de meedingende advertenties namelijk weer opnieuw gerangschikt.
Een definitie
In het advertentieprogramma van Google wordt met een veiling gewerkt. Advertenties die meedingen voor een plaatsing, worden op basis van verschillende factoren gerangschikt. De plek waarop zij na zo’n rangschikking eindigen, wordt de advertentiepositie genoemd. Sta jij op advertentiepositie 1? Dan betekent dit dat jij als eerste advertentie wordt getoond. In het geval van de tweede advertentiepositie moet jij nog één concurrent boven je dulden.
Posities hebben geen vaste plek
De positie van een advertentie is alles behalve constant. Elke keer dat jouw advertentie voor een plaatsing wordt geactiveerd, vindt er namelijk een nieuwe veiling – en dus rangschikking – plaatst. Deze herberekening kan invloed hebben op de positie. Het ene moment is jouw advertentie op de eerste plek te zien. Het andere moment op de vijfde.
Hoe bepaal je jouw advertentiepositie?
Google hanteert vier positiestatistieken om je te helpen bepalen op welke plek jouw advertentie te zien is. Deze statistieken vertellen je bijvoorbeeld in hoeveel gevallen jouw advertentie bovenaan de pagina staat of wordt vertoond boven een organisch zoekresultaat.
De vier positiestatistieken zijn:
- Vertoningen (toppositie) %
- Vertoningen (absolute toppositie) %
- VP-zoeknetwerk (toppositie) %
- VP-zoeknetwerk (absolute toppositie) %
Vertoningen (toppositie) %
Drukt uit in hoeveel van de gevallen de advertenties te zien zijn geweest op een willekeurige positie boven de organische zoekresultaten. Aangezien er tot 4 advertenties boven een organisch zoekresultaat kunnen worden vertoond, kan een toppositie dus variëren tussen de eerste advertentiepositie en de vierde advertentiepositie.
Vertoningen (absolute toppositie) %
Met de absolute toppositie wordt de allereerste advertentie boven de organische zoekresultaten bedoeld. Dit percentage drukt dus uit hoe vaak jouw advertentie als eerste advertentie te zien is geweest boven de organische resultaten. Wanneer dit percentage bijvoorbeeld 50% is en je advertentie 100 keer is vertoond, dan betekent dat dat jouw advertentie 50 keer bovenaan de pagina heeft gestaan.
VP-zoeknetwerk (toppositie) %
Dit percentage drukt uit hoeveel vertoningen een advertentie heeft ontvangen op een toppositie ten opzichte van het geschatte aantal vertoningen waardoor de advertentie in aanmerking is gekomen. Feitelijk zegt dit dus iets over de potentie van een advertentie om een toppositie te bereiken.
VP-zoeknetwerk (absolute toppositie) %
Dit percentage laat de potentie van een advertentie zien voor een absolute toppositie. Het maakt duidelijk hoeveel vertoningen een advertentie heeft ontvangen als eerste advertentie boven de organische zoekresultaten, gedeeld door het geschatte aantal vertoningen waarvoor deze advertentie in aanmerking is gekomen.
Meer informatie
Wens je hulp bij het bepalen van jouw advertentiepositie? Of merk je dat jouw advertenties minder vaak worden vertoond op hoge posities dan je zou willen? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!
Neem contact op