Liever direct contact? Mail of bel ons!
SEO-teksten
Met SEO-teksten vergroot je jouw zichtbaarheid op het internet. De SEO-specialisten van B&S Media vertellen je met welke zaken je rekening moet houden.
Laat jij jouw SEO-teksten liever schrijven door experts? Neem vrijblijvend contact op!
Om te kunnen begrijpen wat SEO-teksten precies zijn, moet je allereerst weten wat SEO inhoudt. Deze afkorting staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands kan dat vertaald worden als zoekmachineoptimalisatie.
Dit is een methode waarmee je websites kunt optimaliseren voor de zoekmachine. Dit met als doel om hoger in de zoekresultaten van Google te komen en daarmee meer bezoekers naar jouw website te trekken. Door de teksten op jouw website op een bepaalde manier in te richten, dragen ze hieraan bij.
De voordelen voor jou
- Hogere posities in Google
- Meer relevante bezoekers
- Besparen op advertentiekosten
- Meer leads en conversies
- Meer naamsbekendheid
Soorten SEO teksten
SEO-teksten. Ze komen in allerlei verschillende soorten en maten voor. Blogartikelen. Productpagina’s. Veelgestelde vragen. Landingspagina’s. In dit onderdeel bespreken wij ze even kort.
Landingspagina's
Landingspagina’s zijn erop ingericht om bezoekers op jouw website te ontvangen. Vaak ligt hierbij de focus op het aantrekken van bezoekers vanuit de zoekmachine. Er worden in dat geval SEO-teksten opgesteld. Deze moeten geoptimaliseerd zijn voor Google én aansluiten op de verwachtingen van de bezoeker.
Productpagina's
Voor veel websites zijn de productpagina’s natuurlijk het allerbelangrijkst. Om goed te kunnen scoren in Google, is ook hier het schrijven van SEO-teksten onvermijdelijk. Dit wordt echter niet voor ieder product gedaan. Met misschien wel duizenden verschillende soorten, is dat bijna onmogelijk. In dat geval worden de best verkopende pagina’s opgepakt.
FAQ's
Mensen zijn nieuwsgierig. Dagelijks komen er tal van vragen in ons op. Door vragen op jouw website te beantwoorden, laat je zien dat jij een expert bent. Deze SEO-teksten wijken wel iets af van de genoemde varianten. Er ligt minder nadruk op de zoekwoorden en meer op de manier waarop je het antwoord formuleert.
Blogartikelen
In blogartikelen deel je informatie over jouw vakgebied met (potentiële) klanten. Door deze pagina’s als SEO-teksten in te richten kun je op een effectieve manier bezoekers naar jouw website leiden. De focus van dit type SEO-teksten is dan ook het delen van kennis. Hiermee bevestig je opnieuw jouw status als expert en autoriteit.
Hoe schrijf ik een SEO-tekst?
Hoe schrijf je dat nu eigenlijk: zo’n tekst die jouw vindbaarheid in Google vergroot?
De page title en meta description
Veel SEO-specialisten formuleren de page title en meta description al tijdens het schrijven van hun teksten. Dit zijn de regels die je vaak in de zoekresultaten van Google tegenkomt. Ze helpen gebruikers bepalen of een resultaat interessant is. Allereerst: de page title. Deze moet minimaal het hoofdzoekwoord en de bedrijfsnaam bevatten. Wij raden een lengte van maximaal 500 pixels aan. De meta description biedt wat meer ruimte. Hier kun je vaak 800 pixels aan tekst kwijt. Ook hier noem je het zoekwoord en de bedrijfsnaam.
Elementen van een SEO-tekst
Zoekwoorden
Een van de belangrijkste elementen van een SEO-tekst zijn de zoekwoorden. Deze moet je door de gehele tekst verspreiden. Een dichtheid van 2-4% is hierbij voldoende. Schrijf je bijvoorbeeld een tekst van ongeveer 350 woorden? Dan verwerk je jouw hoofdzoekwoord er minimaal 7 en maximaal 14 keer in. Doe dit in ieder geval in de titel, de inleiding, een kop en de slotzin van jouw SEO-teksten. Op deze manier geef je bij Google duidelijk aan waar jouw webpagina over gaat.
Interne en externe links
Om de autoriteit van jouw SEO-teksten te versterken, is het belangrijk om verwijzingen naar andere pagina’s binnen jouw website te plaatsen. Dit worden interne links genoemd. Ook doe je er goed aan om in jouw tekst naar externe pagina’s (met een hoge autoriteit) te verwijzen.
Globaal stappenplan voor SEO-teksten
Het opstellen van goed vindbare webpagina's behelst meer dan alleen het schrijven van SEO-teksten. Om van jouw campagne een succes te maken, moeten er meerdere stappen worden doorlopen. Hieronder nemen wij ze even kort met je door.
Stap 1: onderwerp
Een plan van aanpak begint altijd met het onderwerp. Je wilt eerst weten op welke onderwerpen jouw website in Google gevonden moet worden. En dus: waarover de SEO-teksten geschreven moeten worden. Dit kan een overkoepelende onderwerp van jouw website zijn, maar ook een onderdeel daarvan.
Stap 2: doel(groep)
Wie én wat wil je specifiek met jouw SEO tekst bereiken? Door te bepalen wat het specifieke doel is van jouw SEO tekst en voor wie je jouw tekst schrijft, zorg je dat je perfect aansluit bij de zoekvraag. Met het juiste doel en de ideale doelgroep in het achterhoofd, wordt het schrijven van een SEO-tekst een stuk gemakkelijker!
Stap 3: onderzoek
Voordat jij SEO-teksten kunt gaan schrijven, moet je bepalen op welke zoekwoorden jij je wilt gaan richten: het zoekwoordenonderzoek. Hierbij vormt het gekozen onderwerp de basis. Je duikt de data van Google in, om te achterhalen wat het zoekvolume en de concurrentie is op bepaalde zoektermen.
Stap 4: schrijven
Met de gekozen woorden als leidraad ga je nu SEO-teksten schrijven. Het is de bedoeling dat de inhoud op de eerste plaats in dienst staat van de bezoeker. Hij of zij moet deze nuttig vinden. Pas daarna komt de on-page optimalisatie aan bod. Hierbij houd je bijvoorbeeld rekening met de zoekwoorden en interne links.
Stap 5: plaatsen
Ook bij het plaatsen van de tekst moet je rekening houden met SEO. Geef pagina's bijvoorbeeld een page title en een meta description mee. Ook moeten de koppen worden voorzien van H-tags en de afbeeldingen van een alt-tekst. Tot slot moeten alle links in de tekst naar de betreffende pagina’s verwijzen.
Stap 6: verspreiden
Je SEO tekst is klaar. Nu wil je dat mensen het gaan lezen. Blogs kun je bijvoorbeeld makkelijk op social media kwijt. Maar ook op andere websites kun je links naar jouw content plaatsen. Denk aan die van jezelf. Voor een goede interne structuur is het aan te raden hier en daar links naar jouw nieuwe SEO-teksten te plaatsen.
Gouden tip van de specialist
“Verwerk ook enkele synoniemen in jouw SEO-teksten. Schrijf je bijvoorbeeld een tekst over ‘bruidsmode’? Noem dan ook woorden, zoals: ‘bruidsjurk’ en ‘trouwjurk’. Dat maakt jouw verhaal niet alleen een stuk levendiger, maar draagt ook bij aan de online vindbaarheid van jouw landingspagina. Je zorgt namelijk voor context (dat vindt Google fijn) en pakt direct meerdere zoekwoorden – vaak met een lager zoekvolume – mee. Voor deze woorden hoef je dan geen aparte SEO-teksten meer te schrijven. En dat scheelt!”
Alies Bruinsma, content specialist bij B&S Media Internetmarketing
Liever uitbesteden?
Liever het laten schrijven van SEO-teksten overlaten aan professionals?