Websiteteksten

Wie als bedrijf op internet zit, kan niet zonder: websiteteksten. Het schrijven ervan is echter nog een flinke klus. Wij vertellen je hoe je een goede tekst samenstelt.

Liever direct contact? Mail of bel ons!

038 337 6678   info@bsmedia.nl

Laat jij jouw websiteteksten liever schrijven door experts? Neem vrijblijvend contact op!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Schrijvers hebben met websiteteksten maar een doel. En dat is: informeren. Juist wanneer ze een product of dienst willen verkopen. Door bezoekers van praktische informatie te voorzien, kan hun doelgroep een weloverwogen keuze maken. Willen ze jouw aanbod aanschaffen - of toch niet?

Om hun te overtuigen, moeten de teksten op jouw website goed in elkaar zitten. Vaak vertellen bedrijven daarom iets over hun organisatie, hun missie, hun werkwijze en - natuurlijk - hun product of dienst. Websiteteksten zijn onmisbaar.

De voordelen voor jou

  • Vertel jouw verhaal
  • Richt je op jouw doelgroep
  • Geoptimaliseerd voor Google
  • Bied praktische informatie
  • Uitstekende spelling en grammatica

Hoe ziet een goede tekst eruit?

Websiteteksten bestaan uit drie onderdelen. Een inleiding. Een middenstuk. Een einde. Hoe krachtiger deze geschreven zijn, hoe groter de kans dat jij je bezoekers kan overtuigen.

De inleiding

De inleiding

Het belangrijkste onderdeel van websiteteksten is de inleiding. Bezoekers beoordelen snel of een pagina de moeite waard is om verder te lezen. Om ze te overtuigen moet je websiteteksten krachtig beginnen. In de eerste alinea vertel je de conclusie of samenvatting van je verhaal. Zo kan de lezer in een oogopslag zien of de pagina de gewenste informatie biedt.

Het middenstuk

Het middenstuk

In het middenstuk wijd je uit over de zaken die je in de inleiding besproken hebt. Zorg bij het schrijven hiervan voor voldoende structuur. Begin bij een nieuw onderwerp altijd met een nieuwe alinea. Werk zoveel mogelijk met witregels en tussenkopjes. Houd zinnen en alinea’s kort door ongeveer zes regels per alinea aan te houden. Zo blijft de tekst goed leesbaar.

Het einde

Het einde

In het slot vat je de voorgaande alinea's kort samen. Daarna volg je met een zogenoemde ‘call to action’. Wat wil jij dat de bezoeker na het lezen van deze tekst doet? Wil je dat hij of zij een product of dienst bij je aanschaft? Of contactgegevens bij je achterlaat? Verwoord dit in een duidelijke, korte zin. Zo worden jouw websiteteksten conversiegericht en krachtig afgesloten.

Page-title en meta

Page-title en meta

Bij het schrijven van websiteteksten heb je nog met een vierde onderdeel te maken: de page title en meta description. Deze korte teksten schrijf je voor Google en zijn gebruikers. Ze komen namelijk in de zoekresultaten van de zoekmachine naar voren. Je beschrijft in deze elementen kort waar jouw websiteteksten over gaan. Zo overtuig je mensen door te klikken.

De doelgroep aanspreken

Goede websiteteksten schrijf je altijd met jouw doelgroep in gedachten. Dat is eigenlijk best logisch. Want alleen op deze manier kun je ze overtuigen van de toegevoegde waarde, die jouw bedrijf, dienst of product biedt. In de onderstaande alinea’s vertellen wij je hoe je jouw doelgroep het beste in websiteteksten kunt aanspreken.

Denk vanuit de klant

Nu jij jouw doelgroep goed kent, kun je eindelijk jouw websiteteksten gaan schrijven. Hierbij moet jij je laten leiden door wat een klant zou kunnen denken. En – hoe tegenstrijdig ook – zij denken niet in diensten, producten en specificaties. Zij kijken alleen naar de voordelen die jij hen biedt. Hoe kun jij hun leven makkelijker maken? Of juist leuker? Om goede, effectieve websiteteksten te kunnen schrijven, moet jij je hier zoveel mogelijk op richten. Daarnaast is het ook belangrijk dat je – in jouw websiteteksten – de taal van jouw doelgroep spreekt. Dit betekent dat je voor ieder ‘buyer persona’ weer een andere schrijfstijl gebruikt. In websiteteksten over hypotheken gebruik je bijvoorbeeld weer andere woorden dan wanneer je over kinderspeelgoed schrijft. Dat is maar goed ook. Want op deze manier komt jouw verhaal veel overtuigender over. De websitebezoeker ziet namelijk dat je hen begrijpt.

Advies aanvragen

Websiteteksten schrijven

Websiteteksten

Leer je doelgroep kennen

Om goede, gerichte websiteteksten te kunnen schrijven, moet je jouw doelgroep natuurlijk goed kennen. Misschien heb je – vanuit het bedrijfs- en/of marketingplan – al een duidelijk ‘buyer persona’ ontwikkeld. Is dat niet het geval? Dan kun jij je – voordat je je websiteteksten gaat schrijven – enkele vragen stellen. En beantwoorden natuurlijk. Dit doe je om een beter beeld van jouw doelgroep te krijgen.

Bekijk het aanbod van jouw bedrijf en stel hierover de volgende vragen:

  • Wie zou mijn product kunnen kopen?
  • Welke problemen ervaart mijn doelgroep?
  • Naar welke informatie is mijn doelgroep op zoek?
  • Op welke manier help ik met mijn oplossing klanten?
  • Welke twijfels heeft de doelgroep over mijn oplossing?
  • In welke situatie zit iemand bij het kopen van mijn oplossing?
  • Wat is het kennisniveau van de doelgroep?

Advies aanvragen

Zoekmachinevriendelijke websiteteksten

Wie als ondernemer op het internet producten of diensten wil verkopen, komt er niet onderuit: Search Engine Optimization. Deze vorm van online marketing richt zich op het verbeteren van websites, om hoog in de zoekresultaten van Google te komen. Hieronder behandelen we kort hoe jouw websiteteksten hieraan bij kunnen bijdragen. Wil je meer weten? Lees dan onze pagina over SEO-teksten.

Zoekwoordonderzoek

Zoekwoordonderzoek

Om met jouw websiteteksten de gewenste doelgroep te kunnen bereiken, moet je weten hoe zij naar jouw dienst of product zoeken. Dit kun je achterhalen door een zoekwoordonderzoek te doen. In de eerste plaats gebruik je daarvoor de data die Google jou geeft. Deze vertelt je onder andere hoe vaak er bepaalde zoektermen bij de zoekmachine worden ingevoerd. Daarnaast kun je gebruik maken van hulpmiddelen, zoals: SemRush en Ubersuggest. Met de woorden die je hier vindt, kun je jouw websiteteksten schrijven.

Schrijf een SEO-tekst

Schrijf een SEO-tekst

Eindelijk: het is zover. Het is tijd om jouw websiteteksten te schrijven. Om deze aan de eisen van SEO te laten voldoen, moet je met verschillende zaken rekening houden. Een daarvan is de zoekwoorddichtheid. Deze is vaak tussen twee en de drie procent. Dit houdt in dat het hoofdzoekwoord - bij een tekst van 350 woorden - 7 tot 14 keer in de tekst voorkomt. Ook is het verstandig om een paar interne en externe links in jouw websiteteksten op te nemen. Zo laat je aan Google zien, wat de context van jouw verhaal is.

Publiceer en deel de tekst

Publiceer en deel de tekst

Tot slot moet je jouw websiteteksten nog publiceren. Ook hier speelt SEO een grote rol. Zo moeten de webpagina’s van een page title en meta description worden voorzien. Ook is het nodig om alle koppen tussen H-tags te zetten. Maak je gebruik van afbeeldingen? Dan is het verstandig om hier een alt-tekst aan toe te voegen. Wanneer relevant, kun je in deze tekst het hoofdzoekwoord verwerken. Ook de uiteindelijk link van de pagina moet een duidelijke structuur hebben. Staat jouw tekst online? Dan is het nu tijd om deze te delen.

Alies Bruinsma

Gouden tip van de specialist

“Beantwoord in jouw webteksten zoveel mogelijk vragen die (potentiële) klanten over jouw organisatie kunnen hebben. Over producten. Over diensten. Over service. Stel: je verkoopt laminaat. In dat geval kunnen jouw bezoekers de volgende vragen hebben: “Hoe moet ik laminaat leggen?” en “Hoe kan ik laminaat het beste schoonmaken?” Door deze in jouw websiteteksten te beantwoorden, laat jij zien dat je een expert bent. Om de vragen van jouw doelgroep te achterhalen, kun je de tool van Answer The Public gebruiken.”

Alies Bruinsma, content specialist bij B&S Media Internetmarketing

Teksten uitbesteden?

Wil jij meer omzet uit jouw website halen? De specialisten van B&S Media schrijven websiteteksten die converteren!

Neem contact met ons op!

038 337 6678     info@bsmedia.nl

B&S Media Internetmarketing adviseurs

Liever binnen 2 uur een adviseur spreken? Laat je gegevens achter.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.